تبلیغات
علمی - تغذیه 1

امروز:

تغذیه 1

 

نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوره های رشد انسان محسوب می شود. به دلیل وسعت تغییرات فیزیکی و رفتاری در این دوران ،وضعیت تغذیه ای نوجوانان تحت تأثیر قرار می گیرد.

بلوغ فرایند فیزیکی تبدیل کودک به بزرگسال می باشد و با تغییرات فیزیکی که شامل رشد بدن است شروع می شود. این رشد 7-5 سال ادامه دارد و به طور معمول در دختر ها زودتر اتفاق می افتد

رشد و تکامل در این دوره طی واکنش متقابل و عوامل ژنتیک ، هورمونی ، محیطی روی می دهد که بسیاری از این  عوامل خود منشاء تغذیه ای دارد.

معمولاً 20% قد 50 % وزن افراد بزرگسال طی دوران بلوغ ساخته می شود ، به طوری که طی دوران بلوغ بیشتر اعضای بدن 2 برابر می شود

افزایش قد با بلندتر شدن استخوان های دراز افزایش توده ی معدنی اسکلت همراه است. در دختران پس از وقوع قاعدگی  افزایش قد حد اکثر 6/7- 1/5 سانتی متر افزایش می یابد.

وزن و قد با استفاده از جداول مخصوص ارزیابی و با دیگر همسالان مقایسه می شود.

نسبت های مناسب وزن برای قد برای سن و جنس بین صدک 25 و 75 قرار دارد.

قد و وزن شاخص های اصلی برای ارزیابی رشد و تکامل محسوب می شوند. هرچند تفسیر آن ها در نوجوان چندان ساده و مستقیم نبوده و همراه با آنها دسترسی به اطلاعات ضرورت دارد.

استفاده از مراحل بلوغ Tanner    همراه با شاخص های رشد ، روش مطلوب تری نسبت به کاربرد این شاخص ها با توجه به سن تقویمی است.

مراحل رشد در دوران نوجوانی شامل بلوغ جنسی، افزایش قد و وزن، و تغییر ترکیبات بدن است. دوره ی 24-18 ماهه افزایش سرعت رشد مانند بلوغ در افراد مختلف در سنین مختلفی به وقوع می پیوندد که هماهنگ با وضعیت کلی تکامل جنسی آن ها می باشد. شروع تکامل و رشد بلوغ همزمان با افزایش جهش در ترشح هورمون های جنسی است، مثل استروژن یا تستوسترون و پروژسترون. ناحیه ای موسوم به Gonadostad کنترل ترشح این هورمون ها را عهده دارد و از طریق یک مکانیسم Feedback موجب افزایش تولید آن ها و بروز علائم بلوغ می شود.

توصیه های مهم تغذیه ای در این دوران:

¯    مصرف واحد های توصیه شده هرم :4 فنجان شیر یا منابع معادل آن ، 3-2 سروینگ گوشت ،4-2 واحد میوه و 5-3 واحد سبزیجات

¯    توصیه و توجه به مصرف کافی کلسیم و آهن و ویتامین A,D

¯    توجه و دقت در انتخاب غذاهای مقوی در خارج از منزل

¯    مصرف انواع مختلف غذاها :منابع ویتامین A,C,B6,Zn,B9

¯    مصرف 4-3 ل شیر یا ماست بدون چربی یا کم چرب به صورت روزانه

¯    مصرف غذاهای پروتئینی کم چرب مانند مرغ و ماهی و گوشت گوساله کم چرب

¯    محدود کردن مصرف غذاهای پر چربی و شیرینی مانند دسر ها و آب نبات و شیرینی ها به 1 تا 2 بار در روز

¯    مصرف میوه جات به اندازه مقادیر توصیه شده  در هرم در انواع تازه و خشک شده

¯    مصرف سبزی های زرد و نارنجی و سبز تیره و قرمز


نوشته شده در : پنجشنبه 12 فروردین 1389  توسط : علی رضا طوسی.    نظرات() .

Why do they call it the Achilles heel?
دوشنبه 27 شهریور 1396 03:39 ب.ظ
Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and
sources back to your weblog? My website is in the exact same niche as yours and
my users would certainly benefit from some of
the information you present here. Please let me know if this alright with you.
Many thanks!
Foot Pain
سه شنبه 17 مرداد 1396 02:28 ب.ظ
Hello! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.

I'm definitely enjoying your blog and look forward to new posts.
What is a heel lift?
شنبه 14 مرداد 1396 12:58 ق.ظ
My brother suggested I may like this blog.
He was once totally right. This submit actually made my day.
You can not consider simply how much time I had spent for this information!
Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر